Artikel

7 årsager til hvorfor god webtilgængelighed er godt for forretningen

At gøre dit websted tilgængeligt gør det bedre for alle. I dette blogindlæg forklarer vores designdirektør Søren Boesen hvorfor.
Stiliserede eksempler på tilgængelighedsfunktioner på et websted
Summarise with AI

Den 28. juni trådte EU's tilgængelighedsdirektiv i kraft, som stiller nye krav til webtilgængelighed. Selv hvis du ikke er dækket af de nye krav, så er der mange gode grunde til at sørge for at din hjemmeside er tilgængelig. Her er syv gode grunde til, at det giver mening at investere i tilgængeligt webdesign:

1. Du når et større marked

Sundhedsplejersken holdt bogen op foran mig og jeg stirrede intents på de farvede prikker. Uanset hvor meget jeg anstrengte så jeg bare… farvede prikker. Og ikke tallet 74, der gemte sig mellem de grønne og rødde prikker. Konklusionen var klar. Jeg var mildt rød-grøn farveblind. Det har ikke præget min hverdag voldsomt. Jeg kan godt se forskel på den røde og den grønne mand i lyskrydset, men når de to farver bruges sammen med lav kontrast, bliver det pludselig en udfordring. Og jeg er ikke alene. Ca. 8 % af alle mænd er farveblinde. Og så er der alle dem med nedsat syn, begrænset motorik, diagnoser osv.

I Danmark vurderes det, at op mod 20 % af befolkningen i perioder har udfordringer, der påvirker deres digitale adgang: syn, hørelse, motorik, kognition, stress eller lav digital erfaring. på globalt plan er det 1 milliard mennesker!

Når du investerer i webtilgængelighed, udvider du din målgruppe. Du åbner for flere kunder, flere brugere, flere muligheder.

Og det gælder ikke kun permanente handicap. Det gælder også alle os, der bruger en hånd til at holde en baby, står i høj solskin på Roskilde Festival, har dårlig forbindelse eller bare en dårlig dag (mere om det under punkt 6).

2. Du minimerer risiko

I Danmark og resten af EU er digitale løsninger allerede omfattet af tilgængelighedslovgivning. Offentlige websites og apps skal overholde WCAG 2.1 AA-standarden, og fra 2025 vil mange private virksomheder også være forpligtet via European Accessibility Act. Det gælder bl.a. webshops der omsætter for over 15 millioner, offentlige hjemmesider, banker, transportselskaber og platforme. Hvis du falder ind under de nye regler risikerer du bøder, hvis du ikke lever op til dem. Selv hvis det ikke er et krav at du skal leve op til reglerne i dag, kan det ændre sig i fremtiden. Og hvis du er en global virksomhed kan der være lande som har strengere krav (eksempelvis USA), så ved at følge best practice, mindsker du risikoen for at få et ubehageligt sagsanlæg på halsen. Du minimerer også risikoen for en shitstorm eller dårlig presse ved at din hjemmeside eller dine services ikke er tilgængelig for alle brugere. Det bringer os videre til punkt 3.

3. Du styrker dit brand og dit omdømme

Et brand er ikke kun en visuel identitet, det er også et værdisæt og de handlinger du tager som virksomhed. Det nytter ikke noget at have inklusion stående som en af jeres værdier, hvis det ikke er noget I udlever. Når du viser, at du tager digital inklusion alvorligt, med en tilgængelig hjemmeside, er det med til at understøtte og opbygge jeres brandfortælling. Det viser at I som brand er ansvarlige, tilgængelige og gårind for diversitet. En tilgængelig hjemmeside er også en forudsætning for at I kan rekruttere medarbejdere med diverse talenter.

Særligt i en tid, hvor både B2B og B2C-kunder i stigende grad vælger brands til – og fra – baseret på værdier.

4. Du forbedrer din SEO og online synlighed

Tilgængeligt webdesign er ikke kun godt for mennesker, det er også godt for robotter. Mange af de teknikker, der sikrer tilgængelighed, hjælper nemlig også søgemaskiner med at forstå og indeksere dit indhold, så det dukker op på Google (og ChatGPT). Det gælder blandt andet; 

  • Korrekt HTML-struktur med semantiske tags. Det gør både at brugere med skærmlæsere får indholdet læst rigtigt op, og at søgemaskiner kan forstå hvad der er vigtigt på din side og hvordan strukturen er.
  • Beskrivende alt-tekster til billeder, gør at blinde kan få beskrevet hvad der er på et billede (og at søgemaskinen forstår hvad der er på dine billeder)
  • Meningsfulde linktekster, gør at både mennesker og robotter forstår konteksten og dermed relevans for links.
  • Logisk navigation, gør det også nemmere at navigere for både brugere og robotter.

Resultatet? Bedre søgeplaceringer og dermed mere organiske trafik. Det giver også lavere bounce rates (antallet af brugere der straks forlader din side for at gå væk igen) da det bliver tydeligere hvad din side indeholder. SEO og tilgængelighed går hånd i hånd.

5. Du minimerer fejl og behov for support

Tilgængeligt design er ofte mere robust design. Når du arbejder struktureret med HTML, bruger tydelige labels og beskeder i dine formularer, tester med tastatur og skærmlæser, så reducerer du også risikoen for fejl og misforståelser.

Det betyder færre henvendelser til support. Mindre frustration. Og lavere driftsomkostninger.

Samtidig tvinger arbejdet med tilgængelighed dig til at rydde op. Ikke kun i din kode, men i hele din informationsarkitektur. Det var et klart økonomisk argument. For det næste, og næstsidste argument, skal vi tilbage til 90'erne.

6. Du skaber en bedre oplevelse for alle

I begyndelsen af 90’erne stod den amerikanske iværksætter Sam Farber i sit køkken og så sin kone, Betsey, kæmpe med at skrælle kartofler. Hun havde gigt i hænderne, og det gjorde det svært og smertefuldt for hende at bruge en klassisk kartoffelskræller, hvor skærebladet sidder direkte ud fra skaftet. Han designede en ny Y-formet skræller med et ergonomisk gummigreb.

Det viste sig ikke kun at være Betsey og andre med gigt der kunne lide den nye kartoffelskræller. Det, der startede som en løsning for en minoritet, viste sig hurtigt at være en forbedring for flertallet. Produkterne blev en kæmpe succes – ikke på trods af deres funktionelle design, men på grund af det. De var bare nemmere at holde på. Mere behagelige. Mere intuitive.

Det samme gør sig gældende i det digitale rum. Tilgængelighed forbedrer ikke bare oplevelsen for nogle få, det forbedrer oplevelsen for os alle.

Her er nogle eksempler:

  • Undertekster på video gør det muligt for hørehæmmede at følge med, men de hjælper også den studerende, der sidder i toget uden høretelefoner. Eller den nybagte forælder, der ser video mens babyen sover.
  • Høj farvekontrast sikrer, at farveblinde kan skelne mellem knapper og advarsler, men gør også, at alle kan læse teksten på mobilen i stærkt sollys, på en ældre skærm eller med trætte øjne sidst på dagen.
  • Tydelig struktur og meningsfulde overskrifter hjælper skærmlæsere med at navigere siden, men de gør også det lettere for en travl leder at skimme indholdet hurtigt og finde det relevante.
  • Store klikbare områder og god afstand mellem knapper hjælper folk med nedsat motorik, men de hjælper også os andre, når vi prøver at ramme det rigtige på en lille mobilskærm med fedtede fingre og én hånd på cykelstyret (don’t try this at home).
  • Formularer med tydelige labels og forklaringer hjælper mennesker med kognitive udfordringer, men de reducerer også fejl, usikkerhed og supportbehov for alle brugere.
  • Tastaturnavigation og synlige fokusmarkeringer er essentielle for personer med nedsat mobilitet, men de gør det også hurtigere for power users og udviklere at hoppe rundt på siden uden mus.

Pointen er: Når vi designer med tilgængelighed for øje, bliver vi tvunget til at tænke klarere. Kommunikere tydeligere. Rydde op i det overflødige og forbedre det essentielle. Resultatet er løsninger, der er bedre, også for brugere, der aldrig ville betegne sig selv som “handicappede”.

Tilgængelighed handler derfor ikke om at sænke barren. Det handler om at hæve den. For alle.

7. Du gør det rigtige

Måske det mest simple, og vigtigste, argument.

Internettet er blevet en livsnødvendighed: til kontakt med det offentlige, til bank, til jobansøgninger, til sundhed, til sociale relationer. Hvis ikke det er tilgængeligt, lukker vi nogen ude. Og det bør vi ikke. Slet ikke, når det kan undgås. Webtilgængelighed er ikke kun en teknisk disciplin. Det er en etisk beslutning. Det handler om at bygge en digital verden, som flest muligt kan være en del af. Hvem vil ikke gerne gøre det rigtige?

Overbevist? Her er hvad du kan gøre

At du har fundet det her blogpost og læst så langt viser at du er nysgerrig på tilgængelighed. Forhåbentlig har teksten her også overbevist dig om vigtigheden.

Hvis du gerne vil i gang, men er i tvivl om hvor du skal begynde, så er her tre oplagte skridt:

  1. Få overblik. Vi har lavet en gratis guide til webtilgængelighed, hvor du kan blive klogere på krav, begreber og best practices.
  2. Få testet din nuværende løsning. Vi tilbyder en gratis tilgængelighedsscreening af din hjemmeside. Den kortlægger typiske faldgruber og giver dig et klart billede af, hvor du står.
  3. Få hjælp til at handle. Hvis du allerede har overblikket kan vi hjælpe dig med at få din side til at følge best practise. Skriv til os og lad os tage en uforpligtende snak.
Share
Copied