Artikel

Hvad sker der med uddannelse, når chatgpt kan bestå eksamener

Avanceret kunstig intelligens (AI), der selv kan skrive tekster, er ikke længere science fiction, men frit tilgængelig teknologi. Alle skoleelever og studerende kan bruge den, hvilket truer med at underminere vores uddannelsessystem, da den kraftfulde teknologi er umulig at opdage.
Dette billede blev skabt med Midjourney - et andet AI-værktøj

Dette blogindlæg blev skrevet som en klumme af vores managing partner, Søren Boesen.

For nogle uger siden blev chatbotten ChatGPT lanceret. Den er uden sidestykke, da den kan forstå og skabe tekst på et imponerende niveau. Den er i stand til at generere tekst om praktisk talt ethvert emne, i enhver stil. Resumeer, fysikrapporter, analyser, danske stile, digte, endda læserbreve. Fra bare få ord som input. Jeg ved dette, fordi jeg har brugt ChatGPT intensivt, siden den blev frigivet, og har brugt den underliggende sprogmodel GPT3 i de sidste seks måneder.

Det er vanvittigt fascinerende og vildt skræmmende.

Et tveægget sværd

Teknologien føles magisk og som noget fra en fjern fremtid. Men den er her lige nu, og alle kan få adgang til den. Snart vil den være integreret i vores skriveprogrammer og være allestedshærværende.

Teknologien har et stort potentiale for uddannelse. Forestél dig at have en lærer, der har læst alle bøger i verden, og som både er superintelligent og altid til rådighed for at hjælpe. Alle skoleelever har det nu. Men enhver teknologi kommer med sine dilemmaer og udfordringer. For ChatGPT og lignende sprogmodeller er de åbenlyse og alvorlige: Snyd i opgaver og eksamener.

Snyd umuligt at opdage

Jeg er sikker på, at studerende på alle uddannelsesniveauer allerede bruger teknologien. Og med den seneste opdatering er den nu endnu mere kraftfuld. Jeg ved dette, fordi dette blogindlæg delvist blev skrevet af chatGPT.

Snyd er ikke noget nyt, men det nye er, at denne form for snyd er praktisk talt umulig at opdage. ChatGPT har ikke noget specifikt "fingeraftryk". Den er trænet på et stort korpus af tekst, og den genererer unikke resultater. Derudover kan den tilpasses og fintunes til at generere tekst specifikt til en given opgave, hvilket gør det endnu sværere at afgøre, om den blev brugt til at generere en stil eller opgave.

Kunstig dumhed

Det giver derfor studerende mulighed for at bestå prøver og få gode karakterer uden reelt at lære og forstå pensum. Dette vil have alvorlige konsekvenser for kvaliteten af uddannelse, for de studerendes læring og værdien af karakterer.

Hvis dette ikke skal ske, må der handles nu.

Lærere skal kende til teknologien, så de kan være opmærksomme på, om den bliver brugt, indgå i dialog med de studerende og tilpasse undervisningen. Prøver og eksamener bør justeres og sikre, at karaktergivning er baseret på mundtlige prøver og skriftlige prøver uden internetadgang.

Hvis vi ikke handler nu, kan kunstig intelligens let føre til menneskelig dumhed.

GPT3 blev brugt til at skabe dette blogindlæg, som derefter blev redigeret af den menneskelige medforfatter.

Copied