Artikel

Kunstig intelligens kan nu skabe kunstneriske mesterværker, og det ændrer alt

Denne illustration er lavet af en AI. I dette tankestykke tænker Søren Boesen over konsekvenserne af de forbløffende fremskridt inden for kunst skabt af kunstig intelligens.

Den sidste måned har jeg været besat af kunst. Jeg kunne næsten ikke tænke på andet. Jeg har brugt mange timer på at studere billeder i alle slags stilarter, og jeg har haft nogle af de største kunstoplevelser i mit liv. Jeg har set nogle af de smukkeste, poetiske, tankevækkende, mærkelige og bevægende kunstværker. Fremmede landskaber, en enhjørning lavet af is, Jesus som kvinde, ekspressionisme i nye former, perfektionerede verdener og alternative virkeligheder.

Alle disse værker er skabt af en kunstig intelligens. En anordning, der gør en simpel sætning til et kunstværk. Ren magi!

Lige nu er vi vidne til den største revolution inden for billedkunst siden fotografiet blev opfundet. Det er ægte teknologisk forstyrrelse, skiftende industrier, giver almindelige mennesker helt nye supermagter og ændrer den måde, vi ser verden på. Det ryster også vores grundlæggende antagelser om, hvad det vil sige at være menneske.

Fra mareridt til mesterværk

Jeg har eksperimenteret med AI-kunst i et halvt år, hovedsageligt med appen Starryai. Det er sjovt at lege med, men ofte er resultaterne ret... underlige. Nogle afgjort slående og mareridtfremkaldende. Nu er der nye spillere på banen, der har taget et kvantespring. Især DALL-E 2 og Midvoyage er imponerende. Jeg har spillet med begge dele, og jeg er især imponeret over Midjourys poetiske og visuelt fantastiske resultater.

Både DALL-E og Midvoyage kan skabe billeder i en lang række stilarter og grundlæggende fungere på samme måde. Du skriver en sætning, og ud kommer et kunstværk. DALL-E 2 er mere realistisk og kortfattet i sine gengivelser og Midvoyage mere poetisk. DALL-E er den flinke blogger med kameraet, hvor midvoyage er billedkunstneren på LSD.

Maskinkreativitet

Automatisering er ikke noget nyt. I de sidste 200 år er håndens arbejde blevet maskinens output. Først med dampmaskiner og samlebånd, senere med computere og intelligente robotter. Hele den tid har vi hævdet, at mennesker ikke vil blive overflødige, da maskiner ikke kan være kreative. En maskine gentager sig. Det skaber ikke noget nyt. Ude af stand til at skabe bevægende poesi eller tankevækkende kunst. Den grundlæggende antagelse om, hvad der gør os unikke som mennesker, holder ikke længere. Gang på gang er jeg blevet overrasket over de dybt kreative resultater, jeg har fået.

Syntetisk virkelighed og slutningen af stockfoto

Teknologi ændrer også vores opfattelse af, hvad der er reelt. Det er det næste skridt i den syntetiske virkelighed, vi allerede er i, med Snapchat-filtre og fotoredigeringsapps og dybe forfalskninger, der har gjort videomanipulation mainstream.

Billedmanipulation er ikke nyt, men hvad betyder det, når næsten alle har adgang til oprettelse af billeder? Når alle og enhver kan skabe fotorealistiske billeder af enhver tænkelig og utænkelig situation. Det er tydeligvis dårlige nyheder for aktiebranschen (der tager skandaløse somre for klichébilleder af glade mennesker i dragter, der altid bruger post-its og tegner på glas). Men det betyder også, at vi ikke længere kan stole på de billeder, vi ser. Og at enhver kan oprette „fotodokumentation“, der bakker op om deres eget syn på virkeligheden. Det er skræmmende i en tid, der allerede er mere delt end nogensinde. Og der er allerede mennesker, der arbejder på at bruge teknologien til at oprette videoer oprettet af kunstig intelligens. Forestil dig at kunne beskrive handlingen i en film i en sætning, og så oprettes filmen.

Kunstens fremtid

Som med enhver ny teknologi kan kunst-AI'er misbruges. Men de kan også bruges som et værktøj. Jeg er overbevist om, at den nye teknologi vil skabe en hel bølge af kreativitet, som vi aldrig har set før.

Verden blev chokeret, da en computer vandt over verdens bedste skakspiller i 1997. Siden da er verdens bedste skakspillere blevet meget bedre. Fordi de lærer af og med computeren. Det er blevet vist, at en computer kan vinde over et menneske, men at et menneske og en computer, der arbejder sammen, vinder over en computer. Jeg tror, at det samme er tilfældet i kunsten. Det kræver altid en person at fremsætte den prompt, der bliver kunstværket.

Den mærkelige tanke, hvor tingene kombineres på en ny måde. Disse kunstige intelligenser er et nyt potent værktøj. Ligesom trykpressen har fotografering og computeren tidligere udvidet billedkunsten og leveret nye kreative værktøjer. Der er ikke mange portrætmalere længere. Men et stort antal andre kunstnere tog de nye muligheder til hjerte. Vi vil se nye former for samarbejde mellem menneske og maskine. Og den kunst, menneskelig kunst, tager nye veje. Formentlig med større fokus på det rummelige og sensuelle i flere dimensioner. Muligvis også mod det grimme og ufuldkomne i modsætning til Midjourys perfekte kompositioner med smukke farver. Hvem ved det?

Essensen af menneskelig kreativitet fortolket af en kunstig intelligens//Midvoyage & Søren Boesen

Copied